Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výuka geologie z pohledu laické veřejnosti
Lacina, Martin Jakub ; Jedličková, Tereza (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
V rámci didaktiky přírodních věd se výzkumy osobních postojů zaměřují především na postoje přímých aktérů výuky, tj. žáků a učitelů. Názory laické veřejnosti jsou často opomíjeny, ačkoliv hrají významnou roli při formování postojů žáků. V rámci diplomové práce bylo realizováno dotazníkové šetřen zaměřené na postoje a názory laické veřejnosti ke geologickým vědám a jejich výuce. Dále byli osloveni žáci 1. a 2. ročníku SŠ a učitelé přírodovědných předmětů. Získaná data byla vyhodnocena pomocí vybraných statistických metod, které umožnily mj. komparovat odpovědi jednotlivých cílových skupin respondentů. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 727 respondentů (414 osob z řad veřejnosti, 201 žáků a 112 učitelů). Z výsledků vyplývá, že postoje laické veřejnosti jsou spíše pozitivní. Jako vyučovací předmět není geologie považována za obtížnou a nudnou. I přes to, že všechny tři skupiny hodnotí geologii jako neoblíbený předmět, považují geologické vědy za součást všeobecného vzdělání. Za nejdůležitější aspekty efektivní výuky geologie jsou všemi respondenty považovány nadšení a motivovaní učitelé; ukázky minerálů a hornin; terénní vycházky a exkurze. Na základě získaných výsledků byla formulována doporučení, která by mohla přispět k popularizaci geologických věd, např. zvýšit důraz na praktické využití...
Geologická mapa jako zdroj studentských otázek
Flašar, Jan ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent)
Metoda výzkumu "studentských otázek" neboli "student generated questions" (SGQ) je metodou, kterou můžeme zkoumat způsob chápání a řešení problému, např. prostřednictvím práce s mapou. Forma, četnost, typ atd. pokládaných otázek může pomoci analyzovat nejen řešené téma, ale můžeme prozkoumat i rozdíly v chápání a způsobu přemýšlení u jednotlivých skupin respondentů. V rámci této práce byly zkoumány otázky, které si kladou studenti gymnázia při práci s geologickou mapou Česka a lokální geologickou mapu (mapou Prahy). Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda se otázky pokládané studenty liší mezi jednotlivými skupinami respondentů (podle věku, pohlaví, ročníku atd.) a zda se liší u jednotlivých typů map. Získané otázky byly rozřazeny do kategorií a byla zjišťována frekvence otázek v různých těchto kategoriích. Dále byly jednotlivé otázky přiřazeny k odpovídajícím mapovým dovednostem, které jsou nezbytné pro formulaci otázky. Bylo zjištěno, že mladší studenti výrazně více pokládají otázky týkající se mapového zobrazení; zatímco starší studenti se zajímají i o geologický obsah a způsob vzniku mapy. Také se projevil rozdíl mezi mapou Česka a Prahy. Z mapy Česka dokázali studenti získat mnohem více informací, poznatky analyzovali a interpretovali a kladli více otázek odpovídající vyšším úrovním mapových...
Kritická místa kurikula ve výuce geologie na základní škole z pohledu učitelů z praxe
POKORNÁ, Věra
Práce prezentuje pohled učitelů z praxe na kritická místa ve výuce geologie. V první části výzkumu byl prostřednictvím dotazníkového šetření mezi učiteli z praxe s různou délkou praxe zjišťován subjektivní pohled na kritická místa ve výuce přírodovědy, přírodopisu a geologie.Nejčastěji byla za kritické místo označena již zmíněná geologie, na kterou se detailně zaměřily polostrukturované rozhovory s vybranými učiteli za využití metody subjektivních teorií. Na základě všech zjištěných informací byl zpracován komplexní návrh metodické příručky pro učitele 2. stupně základní školy, který obsahuje teoretickou oporu k výuce geologie, včetně již připravených aktivit pro žáky. Vybrané aktivity byly prakticky ověřeny ve výuce a na základě zjištěných poznatků byly upraveny metodické pokyny pro učitele, kteří by chtěli využít příručku v praxi.
Badatelský deník jako prostředek realizace badatelských úloh ve volitelném přírodopisném semináři
HETFLAJŠ, Patrik
Práce se zabývá využitím badatelských deníků ve volitelném přírodopisném semináři, případně při laboratorních pracích. Hlavní součástí této práce je navržení několika badatelských úloh s tématikou geologie. Téma geologie bylo vybráno, protože několik výzkumů dokládá, že atraktivita tohoto tématu není příliš vysoká, a to jak u žáků, tak samotných učitelů. Tato práce by tedy měla sloužit, jako metodická příručka pro učitele, která by napomohla problematiku geologie učit poutavější formou. Badatelské deníky umožňují žákům lépe si organizovat svou práci a systematicky si zakládat výsledky své práce. Žáci mohou badatelský deník používat, jako doplněk k tomu, co probírají na standartních hodinách přírodopisu. Učiteli tento deník může posloužit i jako hodnotící prvek souvislé práce za delší časové období.
USB-mikroskop v chemii a geologii - hračka pro geeky nebo pomůcka pro výuku přírodních věd?
Kopecký, Ondřej ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Ve školním prostřední se často využívají mikroskopy, aby daly žákům vhled do mikrosvěta, ať už (zejména) pro sledování malých objektů v biologii, ale také v chemii nebo geologii. Pro sledování neprůhledných objektů se obvykle využívá stereoskopický mikroskop, jiným slovem binolupa. Tato zařízení umožňují zkoumat větší, neprůhledné a prostorové vzorky. V posledních dekádách se na trhu a v technických oborech objevuje tzv. USB-mikroskop, který by mohl díky svým vlastnostem jako je odolnost a malé rozměry zařízení být alternativou binolupy. Tato zařízení se ovšem ve výuce zatím moc nevyužívají, je ale otázka, zda by jejich využívání nepřinášelo obtíže či bylo méně názorné pro výuku, např. díky omezenému zornému poli USB-mikroskopu v porovnání s binolupou. Práce se tak v daném ohledu zabývá pozorováním binolupy a USB-mikroskopu z hlediska motivace žáků při práci s uvedeným zařízením a dále se snaží hodnotit uživatelskou zkušenost žáků při práci s uvedenými zařízeními. Za tímto účelem byla připravena výuková aktivita pro práci s binolupou a USB-mikroskopem, v níž žáci pomocí binolupy a USB-mikroskopu určovali u minerálů krystalografickou soustavu, jejich chemické složení a s tím spojený tvar. Následně prostřednictvím dotazníkového šetření hodnotili práci s binolupou s USB-mikroskopem. Výsledky šetření...
Tvorba a pilotní testování výukových materiálů pro Geologický park Přírodovědecké fakulty UK
Poláček, Boris ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na využití geologického parku jako prostředku získávání a upevňování znalostí z oblasti geovědních disciplín při výuce přírodopisu, biologie a zeměpisu na základních školách a středních školách všeobecně vzdělávacího charakteru. Diplomová práce je tvořena obecnou rešerší způsobu výuky geovědních disciplín na základních a středních školách všeobecně vzdělávacího charakteru na základě RVP a ŠVP včetně popisu skutečné situace na vybrané škole, kde jsem absolvoval učitelské praxe. Jsou vytvořeny a pilotně vyzkoušeny pracovní listy pro žáky a metodické materiály pro učitele jako výukový materiál pro vlastní výuku v geologickém parku. Závěrem je vyhodnocen potenciál vytvořených materiálů z hlediska zatraktivnění a lepšího zapamatování poznatků z oblasti geovědních disciplín. Klíčová slova: geologický park, pracovní listy, výuka geologie
Historický vývoj Země a organismů na Zemi v učebnicích pro základní a střední školy
Lacina, Martin Jakub ; Jedličková, Tereza (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent)
Výuka geologie na českých základních a středních školách se skládá z několika dílčích povinných tematických celků stanovených Rámcovými vzdělávacími programy. Přesto jsou některá témata ve výuce často vynechávána i přes to, že jsou v učebnicích obsažena. Jedním z takových témat je Vývoj zemské kůry a organismů na Zemi. V rámci bakalářské práce byla provedena rešerše dostupných učebnic pro ZŠ a SŠ se zaměřením právě na toto téma. Téma je diskutováno z hlediska vzdělávacího obsahu, konkrétně výskytu a vysvětlení klíčových pojmů, konkrétního vybraného učiva a jednotlivých geologických období. Dále byla okrajově posuzována názornost interpretace tohoto tématu, mezipředmětové vztahy a doplňkové informace, otázky a úkoly pro žáky. Na základě získaných informací byl navržen jeden výukový blok, který po didaktické stránce vychází z konstruktivistického přístupu a respektuje současné požadavky na moderní pojetí vyučování tak, aby podpořil zájem o dané téma a pomohl jej zprostředkovat žákům i učitelům atraktivnějším způsobem.
Realizace výuky geologie na gymnáziích
OUBRAMOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá výukou geologie na vyšším stupni gymnázií. Cílem je zmapovat podmínky, za kterých je výuka realizována. Byly vymezeny čtyři určující faktory pro výuku geologie na gymnáziích rámcový vzdělávací program pro gymnázia, školní vzdělávací programy, učebnice a metody vyučování. v teoretické části práce je uvedena charakteristika těchto faktorů. v praktické části práce jsou podrobeny bližšímu zkoumání a konfrontaci. Na základě analýzy vzdělávacích programů, učebnic a názorů pedagogů byly učiněny tyto závěry: Geologie je na některých školách zařazena do výuky jen okrajově. Žáci ze základních škol přicházejí na gymnázia obvykle bez zájmu o neživou přírodu a jejich znalosti bývají slabší než znalosti žáků přicházejících z nižšího gymnázia. Návaznost učiva, která je zřejmá z kurikulárních dokumentů, se v praxi příliš neprojevuje. Stěžejní metodou výuky, která může v žácích vzbudit zájem, je praktické poznávání přírody v terénu. Velmi důležitá je osobnost a aprobace učitele.
Tvorba a pilotní testování výukových materiálů pro Geologický park Přírodovědecké fakulty UK
Poláček, Boris ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na využití geologického parku jako prostředku získávání a upevňování znalostí z oblasti geovědních disciplín při výuce přírodopisu, biologie a zeměpisu na základních školách a středních školách všeobecně vzdělávacího charakteru. Diplomová práce je tvořena obecnou rešerší způsobu výuky geovědních disciplín na základních a středních školách všeobecně vzdělávacího charakteru na základě RVP a ŠVP včetně popisu skutečné situace na vybrané škole, kde jsem absolvoval učitelské praxe. Jsou vytvořeny a pilotně vyzkoušeny pracovní listy pro žáky a metodické materiály pro učitele jako výukový materiál pro vlastní výuku v geologickém parku. Závěrem je vyhodnocen potenciál vytvořených materiálů z hlediska zatraktivnění a lepšího zapamatování poznatků z oblasti geovědních disciplín. Klíčová slova: geologický park, pracovní listy, výuka geologie

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.